Завдання
і зміст виробничо-педагогічної
практики зі спеціалізації «інформатика» 4 КУРС
Мета
педагогічної практики:
2.6.
Метою виробничо-педагогічної
практики студентів
зі спеціалізації “інформатика” є
ознайомлення з
освітнім
процесом навчання
інформатики у початковій школі,
збір фактичного матеріалу для виконання
курсових робіт (проектів);
закріплення теоретичних знань, отриманих
з курсу «Методика навчання інформатики
(у початковій школі)»; оволодіння
студентами сучасними методами,
технологіями,
формами
та засобами організації праці в галузі
їхньої майбутньої професії, формування
в них, на базі одержаних у педагогічному
університеті знань з
дисциплін:”Інформаціно-комунікаційні
технології”, “Комп’ютерні
мережі та інтернет”
тощо,
професійних умінь і навичок застосування
ІКТ під
час конкретної роботи в реальних умовах,
виховання потреби систематично
поновлювати свої знання та творчо їх
застосовувати в практичній діяльності.
Описання педагогічної практики
Безперервна
виробничо-педагогічна
практика
студентів 4 курсу зі спеціалізації
“інформатика” є
наступним
етапом практичної підготовки майбутнього
вчителя інформатики
у початковій школі і
відбувається
у 7
семестрі
впродовж 2 тижнів, студенти
проводять
по 8-10
уроків на
двох різних паралелях,
та
2
залікових
позакласних
занять.
Практика студентів складається із:
1. Пробних
уроків
(перші
1-2
уроки
- 7
семестр, І
тиждень безперервної практики
зі спеціалізації ).
Цей
вид практики має за мету адаптації
до нового виду діяльності студентів,
мобілізації
у
практикантів професійних вмінь і навичок
організації освітнього
процесу у початковій
школі
на уроках інформатики, а
також
теоретичних
і практичних
навичок
по викладанню теми, роботи
з операційною системою, навчання
учнів працювати з
програмами
Блокнот, Paint, із навчально-розвивальними
комплексами
«Сходинки до інформатики», «Інформатика
1 рік навчання»,
«Gcompris»
та окремими програмами: «Scratch»,
«Tux
Paint»,
«RapidTyping»,
офісними
програмами, мережними сервісами.
Мета
спостереження
уроків:
проаналізувати методи і прийоми,
навчальні
та ІКТ технології,
якими користується вчитель, визначити
рівень підготовленості учнів та вимоги,
що ставляться на уроці. Ознайомитись з
особливостями проведення уроків саме
в тій школі і саме в тих
класах,
де проходитиме практику студент.
З’ясувати для себе насиченість уроку
навчальним матеріалом та формами,
засобами
роботи. Ознайомитись з підготовкою
вчителя до уроку. Спрямувати свою
педагогічну діяльність відповідно
вимогам, які ставить вчитель інформатики.
Ознайомлення студентів з різноманітними
формами організації навчального процесу
та особливостями їх проведення, методами
реалізації основних завдань інформатики.
Демонстрація проведення інтегрованих
та бінарних уроків та ознайомлення з
їх особливостями.
2. Залікових
уроків
Усі
уроки окрім перших двох пробних є
заліковими. Залікові уроки проводяться
з метою демонстрації прийомів, методів
і засобів організації навчальної роботи,
демонстрації використання на уроці
Інформаційно-комунікаційних технологій,
навчально-методичних комплексів з
інформатики, з якими працює клас. На
заліковому уроці студент має
продемонструвати уміння використовувати
мережні технології для підтримки уроку
інформатики (спільна робота учнів над
google документами,
google maps, google earth, сервісами:
Padlet, Lerning.aps тощо.)
3. Позакласних
занять
Позакласні
заняття проводяться під час безперервної
практики у 7
семестрі - 2 позакласних заняття.
У
ході практики діяльність студентів
організовується за наступними напрямками:
-
ознайомлення з особливостями педагогічної діяльності вчителя інформатики в умовах загальноосвітнього навчального закладу;
-
вивчення матеріально-технічної бази конкретної школи,
-
вивчення особливості функціонування кабінету інформатики (режим роботи, нормативні документи, наявність стендів змінної та постійної експозиції, методичні матеріали, програмне забезпечення, журнал з ТБ, план роботи кабінету тощо);
-
ознайомлення із дистанційною формою підтримки освітнього процесу в школі (сайт школи, блог вчителя інформатики, використання хмарних сервісів у навчально-пізнавальній діяльності).
-
формування практичних навичок попередньої та безпосередньої підготовки вчителя інформатики до уроку, оформлення відповідного конспекту;
-
відвідування пробних уроків інших студентів, удосконалення навичок педагогічного спостереження (за діяльністю практиканта і учнів на уроці, за проявами активності учнів в ході взаємодії з практикантом тощо);
-
розвиток навичок аналізу педагогічної роботи, проведеної студентами-практикантами;
-
формування навичок організації індивідуальної та групової роботи з учнями з використанням ІКТ під час безперервної практики.
Завданнями
педагогічної практики
студентів
під керівництвом методистів, вчителів
є:
-
поглиблення зв’язку теоретичних знань з практичним навчанням в реальному освітньому процесі; формування у студентів психологічної готовності до навчання предмету «Інформатика» у початковій школі;
-
формування творчо дослідницького підходу до педагогічної діяльності;
-
закріплення вмінь використовувати в навчально-виховній роботі з учнями теоретичні знання, набуті в педагогічному університеті;
-
проведення навчально-виховної роботи з учнями з урахуванням їхніх вікових і індивідуальних особливостей опираючись на знання психології, фізіології, педагогіки, теорії та методики навчання інформатики в початковій школі, Інформаційно-комунікаційних технологій;
-
закріплення вмінь спостерігати і аналізувати навчально-пізнавальну діяльність учителя з учнями;
-
набуття вмінь і навичок проводити уроки інформатики із застосуванням різних методів, засобів, ІКТ, які активізують пізнавальну діяльність учнів;
-
закріплення впевненості у правильному виборі педагогічної професії;
-
набуття вмінь і навичок опрацювання спеціальної, методичної і педагогічної літератури з метою підготовки до творчого розв’язання завдань навчання і виховання учнів;
-
вироблення навичок застосування в навчальному процесі сучасних ТЗН, інформаційних технологій і методів і засобів навчання.
До
змісту роботи студентів під
час проходження педагогічної практики
входить:
Впродовж
1-2 днів
-
ознайомлення із загальноосвітнім закладом, бесіда з адміністрацією (керівництвом) навчального закладу (директором, його заступниками з навчальної і виховної роботи);
-
ознайомлення з класами, в яких буде проходити практика, ознайомлення з роботою вчителя, що викладає курс інформатики на паралелях (бесіди з ним);
-
аналіз календарно-тематичного планування вчителя інформатики, детальне ознайомлення з програмами, навчально-методичними комплексами;
-
вивчення особових справ учнів, щоденників, класних журналів.
-
складання індивідуального плану роботи студента;
-
ознайомлення з розкладом занять.
-
спостереження за учнями під час відвідування уроків і позакласних заходів у закріпленомих класах.
-
складання календарно-тематичного плану навчальної роботи для класів, за якими закріплено студента-практиканта.
-
складання плану позакласної роботи у закріплених класах.
-
ознайомлення матеріально-технічною базою кабінету інформатики, наявним програмним забезпеченням ПК, видом комунікаційних з’єднань;
Навчальна
робота:
-
Вивчення кабінету інформатики, його матеріально-технічної та документально-методичної бази.
-
Відвідування уроків і позакласних заходів вчителів інформатики та студентів;
-
Підготовка і проведення уроків різних типів із застосуванням сучасних методів і засобів навчання згідно програми «Інформатика 2-4 класи», участь в аналізі й обговоренні уроків.
-
Проведення позакласних занять з предмета (за вибором студента).
-
Аналіз форм дистанційної підтримки навчання інформатики в початковій школі (використання сайту школи, блогу вчителя інформатики, мережних технологій).
Підготовка
уроку:
І. Підготовку
до уроку доцільно починати з перегляду
календарного або тематичного плану,
плану або конспекту попереднього уроку
щоб з'ясувати, як виконано план попереднього
уроку, опрацювати домашнє завдання
(якщо було задане): можливі способи
розв’язування завдань, визначити типові
помилки та способи їх коригування.
ІІ. Вивчити
відповідний матеріал підручника,
ознайомитись із методичними посібниками
та відпрацювати матеріал на комп’ютері.
ІІІ.
Формулювання мети уроку. Орієнтуючись
на державні вимоги щодо рівня сформованості
знань, умінь і навичок учнів, у програмі
«Інформатика» ("Сходинки до
інформатики"), сформулювати обов’язковий
мінімум, що має бути досягнутий на уроці.
IV.
Продумати структуру уроку. Обрати тип
уроку відповідно до цілей, розробити
сценарій уроку з розподілом часу та
послідовністю етапів уроку. Дібрати
доцільні методи і прийоми досягнення
мети, організаційні форми, засоби
навчання, скласти план-конспект уроку.
V.
Дібрати та розробити дидактичні матеріали
(у електронному та паперовому вигляді).
Дібрати завдання для самостійної роботи
в зошиті з урахуванням диференційованого
підходу. Добираючи тренувальні вправи
необхідно враховувати ступінь засвоєння
нового матеріалу, постійний зв’язок
нового з раніше вивченим, звертати увагу
на обсяг вправ з урахуванням темпу
роботи учнів. Розробити комп’ютерну
презентацію, створити
електронну дошку, он-лайн завдання
до уроку (у разі необхідності).
VІ.
Передбачити деталі. Проаналізувати
зміст усіх практичних і самостійних
робіт, що заплановані на уроці. Виконати
завдання комп’ютерного практикуму від
початку до кінця. Визначити час, необхідний
для їх виконання. Звернути увагу на
конкретні деталі. Наприклад, якщо гра
складається із 9-12 рівнів складності,
то продумати, орієнтуючись на час,
скільки рівнів можна пройти на уроці
учнями. Для підтримки мотивації, та
згідно з віковими особливостями (зміна
видів діяльності кожні 5 хв) потрібно
планувати не більше 3-4 рівнів на кожну
гру. Таким чином на 15 хв буде заплановано
3 різні гри, кожна по 5 хв. З урахуванням
диференціації навчання методисти
рекомендують на обов’язкове опрацювання
відвести 2 вправи за комп’ютером, а 3-ю
для учнів з високим рівнем навчальних
досягнень.
Перші
4 уроки діти звикатимуть до нових умов
навчання, пристроїв, з якими їм прийдеться
працювати. Тому акцентувати увагу на
обов’язковому виконанні усіх завдань
не варто. Якщо клас поділено на групи,
планується чергування діяльності для
двох груп – самостійна робота в зошиті
та практична робота за комп’ютером.
Завдання у зошиті на перших уроках слід
підбирати доступні для усіх учнів, або
такі, що їх можна обговорити у парах.
VІ. Продумати
інструктаж до практичної роботи учнів
за комп’ютером. Він повинен бути чітким,
вичерпним і небагатослівним. Якщо
передбачено більше двох вправ для цього,
вибрати один з варіантів:
Записати
план виконання з назвами розділів до
кожної вправи на дошці.
Записати
план виконання до кожної вправи на
папері, роздрукувати і покласти до
кожного ПК.
Залишити
слайд презентації з інструкцією упродовж
практичної частини на екрані чи
мультимедійній дошці.
Запропонувати
взяти учням з собою підручники, у яких
подана інструкція або схема.
Інструкція
може бути у вигляді тексту або малюнків.
Потрібно передбачити як і хто перевірятиме
правильність виконання такої роботи,
де (комп'ютер, папка, ім'я файлу)
зберігатимуться результати практичної
роботи учнів.
Позакласна
робота:
-
Складання перспективного плану позакласної роботи в класі з опорою на план, складений класоводом.
-
Розробка і проведення позакласного заходу (тематичні ранки, тижні інформатики, гурток з інформатики, екскурсії тощо) у відповідності до плану вчителя (1-3 виховні заходи).
-
Участь у оформлення комп’ютерного кабінету, виготовленні наочності, стендів, дидактичного матеріалу, підбір навчально-розвивальних програм відповідно до віку учнів.
Методична та
науково-дослідна робота:
1.
Перевірка і оцінювання письмових робіт
учнів, ведення навчально-виховної
документації.
2. Ведення
щоденника з виконанням різних видів
психолого-педагогічного та методичного
аналізу.
3.
Поповнення і систематизація особистого
методичного фонду.
Немає коментарів:
Дописати коментар